Kitesurfen en Fitness – 5 fitness tips voor de kitesurfer

Het is winter, dus ik ben aan het fitnessen geslagen. Ik ben daarbij op zoek gegaan naar fitness tips voor de kitesurfer. In dit artikel lees je wat ik voor je gevonden heb. Zo leerde ik dat je met krachttraining korte ‘opgepompte’ spieren krijgt. Je alleen als een gek in de sportschool in het zweet […]

Het is winter, dus ik ben aan het fitnessen geslagen. Ik ben daarbij op zoek gegaan naar fitness tips voor de kitesurfer. In dit artikel lees je wat ik voor je gevonden heb. Zo leerde ik dat je met krachttraining korte ‘opgepompte’ spieren krijgt. Je alleen als een gek in de sportschool in het zweet werken aan de gewichten, is dus niet perse de juiste optie voor mij voor het kitesurfen.
Er zijn diverse fitness oefeningen voor de kitesurfer die goed zijn om te doen, afhankelijk van je doel en het type kitesurfer dat je bent kies jij jouw fitness oefeningen.
Één van mijn fitness coaches bij de gym in Alkmaar vertelde mij dat ik beter meer kan herhalen met minder gewicht zodat het uithoudingsvermogen van mijn spieren wordt getraind. Ook worden je spieren zo natuurlijk sterker wat de kans op blessures kleiner maakt. Daarnaast gaf hij mij nog meer adviezen welke ik ook heb meegenomen in onderstaande 5 fitness oefeningen en fitness tips voor de kitesurfer. 

 

5 fitness tips voor de kitesurfer

1- Roeien

Stap op de roeimachine, onder anderen de favo fitness oefening van pro-kiter Karoline Winkowska. Met roeien train je bovenbeen-, rug/ buik- en schouderspieren en werk je ook aan je conditie. Win – Win!

2- Pak een groepsles

Veel sporten zijn goed voor het gehele lichaam. En laten we bij het kiten nou ons hele lichaam gebruiken!
Pak een les Kickboksen of Capoeira om te kijken of dit misschien iets voor jou is. Bij deze laatste worden alle spieren getraind én ontwikkel je je lenigheid en coördinatie.

3 – Kracht / Krachtuithoudingsvermogen en kiten

Je kunt trainen voor spiergroei maar dat doen weinig kiters. Vaker trainen ze voor het behoud van hun spieren en het in conditie blijven ervan.
Train je langer (20+ seconden) met een gewicht, dan leg je de nadruk meer op het uithoudingsvermogen van de spier en zal de groei wat langzamer gaan.
Vaak doe ikzelf een combi: Een paar langzame reps en daaropvolgend wat korte herhalingen (evt. met meer gewicht) met daarna een poos rust (2 minuten).
Dit laatste omdat ik toch binnenkort wil gaan voor die handle pass, en die gaat ook niet heel langzaam ; die zal ik toch in 1x naar mij toe moeten kunnen trekken 😉
Voorbeelden van (kracht-)oefeningen die ik doe:

  • squatten (met 6kg/ 8kg gewicht op een omgekeerde bosu bal (halve fitness bal)
  • battle ropes (golven slaan, super zwaar…)
  • core versterken
    Planken, Bruggetje, Opdrukken (op een oefenbal of bosu bal).
  • Optrekken/ Naar mij toe trekken (rug/ armspieren) bijv. dumbel rows.
  • Yoga. Bijvoorbeeld: Downward facing Dog , Dolphin Pose en stabiliteitsoefeningen zoals Tree Pose. KiteSista schreef er ook over.fitness tips voor kitesurfers yoga

    4 – Zwemmen

    Sowieso is het handig om goed te kunnen zwemmen als watersporter, vind ik.
    Zwemmen is een cardiosport waarmee je je conditie kunt trainen. Daarnaast werkt het ook ontspannend. Zwemmen is meer ‘all round’ dan bijvoorbeeld fietsen of hardlopen, want daarbij ligt de nadruk vooral op je benen. Nog een fijne wetenswaardigheid: De kans op het overbelasten van bepaalde spieren is bij zwemen nihil en het is een goede sport als je ook een paar kilo’s af wil vallen en niet groter/ sterker wil worden. Afhankelijk van de intensiteit verbrand je tussen de 500 en de 750 kcal per uur.  Nog meer voordelen van zwemmen kun je hier lezen.

     

    5 – De -No-Gym-Needed- fitness oefeningen

    DIY fitness is natuurlijk ook altijd een optie. Hiervoor is veel materiaal te vinden op internet. Hieronder licht ik er twee voor je uit :
    Fitness oefeningen met Leon Meijer. Van plank-oefeningen tot box-jumps en pull-up oefeningen. Bekijk het artikel door op zijn naam te klikken.
    KiteSirens hebben een leuke fitness routine opgenomen. Klik op de naam om het filmpje te bekijken.

    Wat je ziet in het filmpje is vijf ronden elk van 30 seconden per oefening en 10 seconden rust tussen elke ronde.

    • Push Up Rotation
    • Jump Lunge and Twist
    • Kneeling Extensions
    • Hiccup into Surf (half burpees)
    • Flip Jump Squat
    • Single leg deadlift

    (6 – Voor je het water op gaat)

    Deze mag eigenlijk niet ontbreken…. Je hebt thuis of in de gym hard getraind en nu sta je op het strand,  klaar om het water op te gaan.
    Hierbij nog enkele tips vóór je je kite oplaat.
    Kite oppompen: Houd je knieën bij het oppompen van je kite licht gebogen want anders komt er veel belasting te staan op je lage rug. Met licht gebogen knieën komt de druk meer te staan op je hamstrings.
    Een korte warming up/ stretch sessie: voor het kiten is sowieso een van de fitness tips voor de kitesurfer. Na het pompen en het doen van je lijnen, kun je het beste even kort gaan stretchen. Stretch je rug en je hamstrings en probeer je tenen aan te raken. Je knieën mogen licht gebogen zijn. Forceer het niet. Zet daarna één been naar achter en strek je armen uit en buig je rug licht naar achter. Verwissel van been zodat je deze oefening in totaal twee keer kort doet.
    Wanneer je nog iets meer uit je stretch sessie voor het kiten wil halen, kun je bijvoorbeeld de plank doen. Deze is volgens mij welbekend onder sporters en kitesurfers. Wanneer je de plank doet, kun je om en om je knie onder je buik door naar de tegenovergestelde zijde van je borst halen. Hiermee maak je je (schuine) buikspieren alvast lekker warm. Maak het af met een paar jumping jacks zodat je lekker warm bent en you’re ready to go!

    Zorg in ieder geval dat je fit op kitevakantie gaat. Dat beperkt je het risico van kiteblessures en je zult ook veel meer lol hebben wanneer je minder spierpijn hebt en je direct klaar bent om (nieuwe) tricks in te zetten en te knallen!
    Tot zover mijn fitness tips voor de kitesurfer 😉 Ik hoop dat je er wat aan hebt. Heb je zelf nog tips? Schroom niet om ons even een berichtje te sturen; ik ben zeer benieuwd welke oefeningen ik nog toe kan voegen aan mijn wekelijkse routine!

    &

    Wil je binnenkort weg op vakantie? Bekijk onze locaties! Voor elke periode van het jaar hebben we wel een geschikte accommodatie voor jou en je vriend(-in), vriendengroep, gezin of partner.

    fitness tips voor de kitesurfer: Oefening Battle Ropes – Golven
    Fitness tips voor kitesurfers oefening battle ropes golven

    Merci Pour L’Image:
    unsplash-logoScott Webb

    unsplash-logoJason Briscoe

Neem contact op met de kitetravel expert

Vrijblijvend meer informatie, of een offerte in een paar klikken

  • (vul je mail adres of telefoonnummer in)
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Waar gaat jouw volgende kitesurfvakantie naartoe? Ontdek kitesurfbestemmingen over de hele wereld!

Zoek