Een speciale FAQ m.b.t. het Corona-virus houden we hier bij:
Als reisagent vervullen wij onze zorg-plicht en daarom proberen wij onze boekers zo goed mogelijk op de hoogte te houden wat betreft de ontwikkelingen van het Corona virus en het effect op de geboekte kitesurf vakanties.
Wij willen alle (nieuwe) boekers met klem verzoeken de adviezen van het RIVM en de Nederlandse overheid alsmede de overheid van het land waar je naartoe op vakantie gaat, nauwlettend in de gaten te houden. Dat kan op nederlandwereldwijd.nl / de website van de rijksoverheid.
De (annulering-)voorwaarden van de uitvoerende partners (accommodaties, surf-centers) zijn zoals altijd ten alle tijden van toepassing op alle boekingen. Over het algemeen geldt dat zij afwijkende maatregelen en regelingen hebben tijdens deze pandemie. Hierover lees je op deze pagina meer.
In deze FAQ kun je afwijkende voorwaarden en vooral aanvullende informatie vinden met betrekking tot jouw vakantie en het Corona (COVID-19) virus.
DAKHLA
Voor boekingen met een verblijf in tijden dat er niet gereisd kan worden door COVID-19, geldt dat deze uitgesteld kunnen worden zonder extra kosten. Uitstellen (data wijzigen) gebeurt uiteraard op basis van beschikbaarheid.
Wanneer er nog geen datum gekozen kan worden, wordt er een voucher verstrekt met een geldigheid van een jaar (je kunt dan op een later tijdstip naar Dakhla op vakantie, uiteraard ook op basis van beschikbaarheid in het desbetreffende hotel(-s)).
Indien je wil annuleren, maar geen voucher wenst, houdt dan rekening met annuleringskosten. Raadpleeg jouw annuleringsverzekering (en/ of evt. reisverzekering) voor tegemoetkoming van deze kosten. Let op, vrijwel geen enkele verzekering doet aan tegemoetkoming van kosten als deze gemaakt worden als gevolg van een pandemie.
VLUCHTEN NAAR DAKHLA
Via de website en social media kanalen van Royal Air Maroc (de uitvoerder van vluchten van Nederland en België naar Dakhla, kun je wijzigingen in vliegverkeer bekijken.
Helaas heeft Marokko sinds maart 2020 meermaals het luchtruim voor toerisme gesloten. Royal Air Maroc werkt met vouchers en in sommige gevallen kun je jouw geld terugkrijgen.
Via de website van Royal Air Maroc kun je hier een beroep op doen. Ook kun je mailen naar callcenter@royalairmaroc.com
Over het algemeen gelden er inreisbeperkingen naar Dakhla. Houd rekening met het moeten kunnen overhandigen van een vaccinatie bewijs alsmede een negatieve PCR test niet ouder dan 72 uur.
VOORWAARDEN DAKHLA VANAF DAT ER WEER GEVLOGEN WORDT
Dakhla Attitude Group laat weten: “Our cancellation policy which will be applied from the resumption of the flights and the end of the effects of the pandemic on travel:”
—
No Show ( (Not present on the arrival day)
100% will be charged
Less than 7 days prior to the arrival date
100% will be charged
8 à 15 days prior to the arrival date
50% will be charged
15 days prior to the arrival date
0% is charged
—
Nb: De hotels in Dakhla doen er alles aan, om Dakhla een veilige vakantie bestemming te laten zijn. Je kunt hier alles lezen:
https://dakhla-attitude.ma/covid-19/
ESSAOUIRA (MA)
Onze partners in Essaouira hebben ons laten weten zo flexibel mogelijk te handelen bij gedwongen annuleringen. Er wordt gekeken naar het verplaatsen van de vakantie (re-book) of het verstrekken van en voucher welke een jaar geldig is.
Voor informatie omtrent vluchten naar Marokko, zie Dakhla.
TARIFA en HUELVA REGIO (SPANJE)
Bekijk de website nederlandwereldwijd.nl om te bekijken welke reisbeperkingen er gelden voor jouw vakantie naar Spanje.
Wanneer Tarifa open is voor toerisme gelden er vaak nog maatregelen zoals het verplicht dragen van een mondkapje in winkels en openbare plekken. In de straten van Tarifa, in winkels en andere openbare plekken, is het dragen van een mondkapje verplicht. Houd deze website in de gaten voor het laatste nieuws omtrent Corona in Spanje en reizen van/naar Spanje: https://www.spanjevandaag.com/
Een andere handige website is die van de overheid van de deelstaat Andalusië waar je kunt bekijken van welk besmettingsniveau in welk deel van het land sprake is middels een “Mapa de Covid”.
Je krijgt, wanneer je boekt in tijden van de pandemie, geen restitutie van de reissom. Je kunt je boeking indien mogelijk verplaatsten wanneer er niet gereisd kan worden (wanneer de grenzen gesloten zijn). Bij Huelva (the KiteFinca) kun je onder specifieke voorwaarden wel een restitutie van de reissom krijgen.
REGIO ESPOSENDE (PORTUGAL)
Bekijk de website nederlandwereldwijd.nl om te bekijken welke reisbeperkingen er gelden voor jouw vakantie naar Portugal.
Wanneer je jouw verblijf (en eventuele lessen/ volpension) boekt bij onze partners in Portugal, gelden er strikte annulering-voorwaarden. Je krijgt wanneer je boekt in tijden van de pandemie, geen restitutie bij annulering omwille van Corona.
SRI LANKA
Vanaf 1 augustus 2020 opent Sri Lanka haar grenzen weer voor toerisme.
Iedereen (groepen, gezinnen, solo-reizigers) is welkom. Een visum is verplicht. Om deze aan te vragen moet je de boeking bevestiging hebben van een “Certified Accommodation”. Onze accommodaties zijn officieel verklaard. Daarnaast moet je een return-ticket hebben en een geldige reisverzekering. Wijzigingen voorbehouden.
Meer informatie/ op de hoogte blijven? Raadpleeg het ministerie van Buitenlandse Zaken.
BRAZILIË
Onze partners in Cumbuco en in Ilha do Guajirú hebben hun Pousada deuren geopend voor toerisme. Houd rekening met geldende restricties en maatregelen. Wanneer het besmettingsniveau in een land (sterk) toeneemt, neemt het land zelf en onze Nederlandse overheid vaak snel nieuwe maatregelen. Denk aan een quarantaine plicht bij thuiskomst of naast een vaccinatie-bewijs ook een negatieve PCR test kunnen overhandigen. Op de website Nederlandwereldwijd.nl kun je de laatste informatie en adviezen vinden.
NEDERLANDERS op vakantie in tijden van de pandemie
Was je van plan om op vakantie te gaan? Op www.nederlandwereldwijd.nl staan de laatste reisadviezen voor de diverse kitesurf vakantie bestemmingen.
Voor boekingen bij ons reisagentschap geldt ten alle tijden dat de boekingen op eigen risico zijn. We informeren je met de meest actuele informatie en delen onze algemene voorwaarden met je wanneer je een boeking maakt. De voorwaarden van de uitvoerende partij (bijvoorbeeld: het hotel waar je verblijft of het kite-camp waar je lessen en een kamer hebt geboekt) zijn ten alle tijden van toepassing. Deze kunnen afwijken omwille van de pandemie. Je kunt ons ten alle tijden vragen, welke voorwaarden van toepassing zijn en wat het huidige reisadvies is. We zijn ten alle tijden transparant, eerlijk en duidelijk.
Rechten en plichten
In deze zeer buitengewone en uitdagende omstandigheden voor de reisbranche worden er nieuwe, passende afspraken gemaakt voor reizen. In een normale situatie krijg je bijvoorbeeld je geld terug van een vliegtuigmaatschappij wanneer deze ‘in gebreke is’ = niet vliegt terwijl het vliegtuig in theorie kan opstijgen. Echter kan het vliegtuig om veiligheids(gezondheids-)redenen nu niet vliegen. Veel maatschappijen hebben maatregelen genomen om hun klanten tegemoet te komen.
Zo hebben ook veel hotels, B&B’s en hostels dat gedaan: maatregelen nemen om hun (toekomstige) gasten zo goed mogelijk tegemoet te komen.
Wij doen er alles aan om de afhandeling van vragen en annuleringen zo goed en duidelijk mogelijk te laten verlopen. Daarbij staat onze zorgplicht centraal en hopen wij op begrip, geduld en vertrouwen.
Outbound Kitetravel, December 2021.
Ouder nieuws maar nog steeds van toepassing:
Wij hebben van de consumentenbond vernomen dat pakketreizen (e.g. groepsreizen) een alternatief mogen bieden voor de reis en dus de reis mogen omboeken/ verzetten.
Van de SGR hebben wij vernomen dat wanneer verblijf (en vervoer) niet door kan gaan je een voucher toegekend mag krijgen om de vakantie op een later moment alsnog te kunnen verzilveren.
Ook geeft de ANVR/ SGR aan:
“Onder deze zeer bijzondere omstandigheden kan redelijkerwijs niet veracht worden dat de reissom wordt terugbetaald: natuurlijk zouden hotels e.d. in principe kunnen leveren maar ze mogen (kunnen) niet leveren omdat de reiziger het land niet in kan komen. Dat is overmacht in deze enorme ramp dat het nieuwe Corona Virus ook met zich meebrengt.
Wanneer een reisorganisatie failliet gaat, kun je geen enkele vergoeding of compensatie meer krijgen, vandaar dat in deze uitzonderlijke tijden uitzonderlijke voorwaarden gelden”.
Toevoeging 2 april: De consumentenbond heeft gepubliceerd dat wanneer het hotel niet bereikt kan worden (bijvoorbeeld door een inreisverbod) er geen recht is op restitutie. Een voucher kan dan ook een mooie oplossing zijn.
Toevoeging 13 mei: Brancheorganisatie ANVR raadt aan om reizen tot 18 juni 2020 in ieder geval uit te stellen/ niet te boeken. Reizigers die al hadden geboekt en aanbetaald, hoeven geen restant-betaling meer te doen indien dit nog open staat en hebben recht op geld terug: In plaats van de reissom te vergoeden bij een geannuleerde pakketreis, vragen ANVR-reisorganisaties reizigers de reis om te boeken of een voucher te accepteren. Dit om te voorkomen dat reisorganisaties in de financiële problemen komen.
‘Landen die een inreisverbod hebben ingesteld voor reizigers uit Nederland, maakt het reizen naar die bestemming effectief gezien onmogelijk. Maar als de pakketreis door de reisorganisator vanuit zijn kant feitelijk kan worden uitgevoerd (vlucht, hotel en eventueel andere onderdelen van het pakket zijn beschikbaar en theoretisch uitvoerbaar), maar de bestemming ontzegt de toegang, geeft geen visa af of anderszins. Dan ligt het feit dat uiteindelijk de reis praktisch gezien niet kan worden gemaakt, niet in de invloedssfeer van de reisorganisator. Dit betekent dat de reiziger de reis niet kosteloos kan annuleren en dus geen recht heeft op terugbetaling van de reisorganisator.’
bron: consumentenbond.